Den gigantiske Almendra-deminingen i regionen Castilla y La Mancha er nå fylt til over 91 prosent av kapasiteten.
Etter flere år med tørke og vannkrise melder flere av landets kunstige vannreservoarer om svært høye nivåer. Særlig gjelder det Almendra-demingen, populært kalt “Castillas hav”, mellom byene Salamanca og Zamora.
Spania kan bli Europas store energivinner
Med sine 202 meter er demingen Spanias høyeste og den tredje største i landet. Full kapasistet er 2.649 kubikkhetometer vann. Det tilsvarer rundt 1 million fotballbaner dekket med 2,6 meter vann.

Utviklingen er særlig oppsiktsvekkende fordi reservoaret høsten 2022 var nede på bare 26 prosent – det laveste nivået siden 1995. Nakne granittområder og nesten uttørkede bredder ble da symboler på den alvorlige tørken i regionen.
Etter flere nedbørsrike vintre har situasjonen snudd dramatisk, og i 2025 var nivået oppe i nær 97 prosent. I dag er fyllingsgraden 91 %. Det skriver nettavisen “Okdiario”.
Almendra-demingen er ikke bare viktig som vannreserve. Anlegget er også en viktig del av Spanias energisystem. Gjennom en 15 kilometer lang tunnel sendes vann til Villarino-kraftverket, som produserer store mengder vannkraft.
Systemet fungerer også som energilager ved å pumpe vann tilbake til reservoaret når strømforbruket er lavt.
Spania produserer for mye fornybar energi
Myndighetene advarer likevel mot å bli for optimistiske. Tørkesyklene på Den iberiske halvøy ventes å fortsette, og dagens vannivå gir ingen garanti for framtiden.
Foto: Turismo Castilla y León
