Spania har bedre forutsetninger enn nesten alle andre europeiske land for å bli uavhengig av olje og gass.
Med enorme ressurser innen sol- og vindkraft, en fortsatt betydelig kjernekraftproduksjon og rask vekst i elbilmarkedet, peker utviklingen mot et energisystem der landet kan dekke stadig mer av eget forbruk uten fossil import.
Rekordsalg av elektriske biler i Spania i fjor
Hver gang oljeprisen stiger, slik den har gjort de siste ukene etter økt spenning rundt Iran, merker spanske forbrukere det umiddelbart på lommeboken. Det skriver det spanske nettstedet “motor.es”.
For Spania er økte oljepriser spesielt merkbart fordi landet fortsatt importerer store mengder olje og gass. Samtidig er landet i ferd med å bygge et alternativ få andre europeiske økonomier kan matche.
I 2025 kom over 55 prosent av Spanias strømproduksjon fra fornybare energikilder, ifølge Red Eléctrica.
Vindkraft står for den største delen, mens solkraft vokser raskt og har nå høyere installert kapasitet enn vind. Vannkraft, biomasse og andre grønne teknologier bidrar ytterligere til energimiksen.
Kjernekraft står samtidig for rundt 20 prosent av strømproduksjonen. Selv om debatten om kjernekraft er kontroversiell, regnes den som viktig for å sikre stabil kraftforsyning når solen ikke skinner og vinden stilner.
Flere eksperter advarer mot å fase ut fungerende kjernekraftverk for tidlig dersom alternativet er økt import av gass.
Spania produserer for mye fornybar energi
Elektrifisering av transport trekkes fram som neste avgjørende steg. Salget av elektriske biler i Spania har nesten doblet seg så langt i 2025, mens ladenettet vokser raskt.
Målet er at biler i økende grad skal drives av spanskprodusert strøm i stedet for importert olje.
Den største utfordringen er fortsatt energilagring. For å bli reelt fossiluavhengig må Spania bygge ut batterier, hydrogenløsninger og vannkraftbasert lagring i langt større skala.
