7.000 ulovlige utleieboliger på De baleariske øyer

Ifølge en spansk regjeringsrapport er det nå rundt 7.000 ferieboliger som leies ut ulovlig på Mallorca, Menorca og Ibiza. Det skjer til tross for myndighetenes advarsler og trusler om høye bøter.

Nyhetsbrev

Minister for sosiale rettigheter, Pablo Bustinduy (Sumar), viser til at de ulovlige ferieboligene som ikke har de nødvendige lisensene og tillatelsene, er blitt lokalisert og tilbudt på sosial medier.

Spania med nye tiltak mot masseturismen

Turoperatører og hotelleiere på de populære baleariske øyene legger mye av skylden for masseturismen på de ulovlige utleieboligene. Det skriver den engelskspråklige nettavisen «Majorca Daily Bulletin».

Et annet forhold er at turister som leier disse ulovlige ferieboligene, ikke betaler den obligatoriske turistskatten for overnatting på øyene.

Det er beregnet at rundt to millioner turister som i fjor besøkte øyene, snek seg unna denne turistskatten. Mange av dem trolig fordi de nettopp hadde leid de ulovlige og uregistrerte utleieleilighetene.

Disse spanske byene har flest turistleiligheter

Sist, men ikke minst betyr de ulovlige leilighetene som tilbys turister på korttidsleie, at prisene presses opp og at de innfødte på øyene havner bakerst i boligkøene. Eierne av boligene tjener nemlig mye mer på turistutleie enn langtidsutleie til spanjoler.

error
fb-share-icon

Relaterte artikler

Spanjoler – et utdøende folkeslag?

Hver tredje nyfødt i Spania har utenlandske foreldre. Fødselsraten i Spania er blant...

Tekno-gigantene satser 21 milliarder euro i Spania

Google, Microsoft, Amazon og Meta står foran kraftige utvidelser av sine virksomheter i...

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial