Spania bikker 50 millioner innbyggere i år

Folketallet i Spania har nå nådd 49,5 millioner. Men før året er omme, er det ventet at tallet passerer 50 millioner.

Nyhetsbrev

 

Den nye befolkningsrekorden på 49,5 milllioner innbyggere skyldes at Spania tar imot flere immigranter. Færre og færre barn blir nemlig født i Spania.

4.000 spanske kommuner trues av avfolkning

Flere enn 10 millioner av dagens innbyggere i Spania er født i utlandet. 3 millioner av dem har allerede fått spansk statsborgerskap, melder tv-kanalen Antena 3.

De største gruppene av innvandrere kommer fra Colombia, Venezuela og Marokko.

Blant Spanias 17 autonome regioner har Valencia nå størst befolkningsvekst. På de neste plassene kommer Castilla-La Mancha og Madrid.

De enste regionene som opplever nedgang i befolkningtallene er Balearene med øyene Mallorca, Menorca, Ibiza og Formentera.

Spanjolene lever to år lenger enn nordmenn

Når det gjelder regioner der flest innbyggere er født i utlandet, er rekkefølgen slik: Balearene (29,27 %), Catalonia (26,11 %), Madrid (25,7 %) og Valencia (25,45 %).

error
fb-share-icon

Relaterte artikler

Elever på ungdomsskolene velger spansk

Over halvparten av norske ungdomsskoleelever velger spansk som fremmedspråk. Spansk språk øker sterkt...

Turistskatten på full fart inn i spanske byer

Regionen Catalonia var først ute med turistskatt allerede i 2012. I 2016 fulgte...

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial