Skjerper straffen for mobiltyveri: 3 års fengsel

En ny reform av den spanske straffeloven gjør at personer som gjentatte ganger stjeler mobiltelefoner, kan dømmes til inntil tre års fengsel – selv uten bruk av vold eller trusler.

Nyhetsbrev

 

Tidligere ble tyveri av gjenstander under 400 euro gjerne behandlet som mindre lovbrudd og straffet med bøter. Det gjaldt særlig ved mobiltyverier.

Utlendinger topper kriminaliteten i Barcelona

Nå flyttes fokuset fra verdien på mobilen, til konsekvensene stjeling av mobiler har for offeret. En mobiltelefon handler om mye mer enn bare innkjøpsverdien, skriver avisen El Español.

Dagens smarttelefoner rommer gjerne  alt fra bankopplysninger, private bilder, meldinger og personlig informasjon. Derfor mener myndighetene at slike tyverier har langt større skadevirkninger enn før.

Den nye loven som trådte i kraft i april, betyr at om en person har fire eller flere mindre tyverier på rullebladet, kan straffen skjerpes til mellom ett og tre års fengsel.

Lovendringen ble vedtatt etter flere måneders politisk debatt og har bred støtte i parlamentet.

Spania – tryggere enn Frankrike og Storbritannia

Målet er å slå hardere ned på gjengangere og redusere den økende følelsen av utrygghet i spanske byer, der mobiltyverier har blitt stadig vanligere.

error
fb-share-icon

Relaterte artikler

Påske-plakat vekker oppstyr i Sevilla

«Feminin» og «homoerotisk». Det er full fyr i debatten rundt plakaten som skal...

Første større ulykke med lyntog i Spania

Gårsdagens avsporinger og togkollisjon i Córdoba-provinsen i Sør-Spania er den første større ulykken...

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial